Діти

В 1 клас, не вміючи читати і писати

Чи може дитина піти у 1 клас, не знаючи букв і цифр, не вміючи читати і писати? Чи буде йому важко? Так чи необхідна підготовка до школи? Давайте розбиратися.

Дослідження показало, що приблизно 14% першокласників надходять у школу і не вміють читати і писати. Багато знають букви, можуть складати склади. Майже половина дітей здатні прочитати коротку історію, але не можуть її переказати. І лише п’ята частина першокласників читає добре і навіть побіжно. До кінця навчального року різниця між усіма першокласниками стає невеликий. Звичайно, спочатку не читають діти не будуть до кінця року читати швидко, але вони прагнуть не відставати від своїх більш підготовлених однокласників з письма та читання.

Мені, як вчителю, пощастило проводити дні відкритих дверей для батьків майбутніх першокласників та брати у них документи для зарахування. Офіційно директор школи брав всіх, не залежно чи вміють діти читати і писати чи ні. А неофіційно просив поцікавитися у батьків, готували вони дітей до школи. Мені самій було цікаво зібрати для себе таку статистику для конкретно моєї школи.

Які ж підсумки цієї статистики? Ми набрали 3 перших класи по 25-30 осіб в кожному. З них тільки 10 дітей, чиї батьки чесно зізналися, що не готували дітей ніяк. Були ще батьки, яким було соромно в цьому зізнатися, а з’ясувалося всі вже в процесі навчання.

Вчителі мало не хором нарікають: “Такі різні діти, такий різний рівень у кожного. Хто-то нічого не може, а хтось читає на рівні п’ятикласника. І як з такими працювати? Адже не можна під одну гребінку всіх”.

Вчителеві складно працювати з таким класом, коли хтось знає майже всю програму першого класу, хтось ні. Вчителі старої закалки зазначають, що сучасна програма побудована так, що навчання грамоті йде швидкими темпами. Одна буква – один урок, і відразу читання, ніяких зволікань і довгих закріплень. Учень проспав, пропустив, прогавила очима і все – клас вже втік далеко вперед, наздогнати буде складно. У радянських і більш “давнє” час програма була іншою, не було такої гонки.

Що ми маємо:

Школи декларують, що готуватися не потрібно, що все одно всіх візьмемо в 1 клас і всьому навчимо: і писати, і читати, і рахувати. А вчителі вітають, щоб діти до першого класу вміли писати і читати. Дітям же від цього буде легше.

Фото автора

Чому деякі батьки не готують до школи?

Підготовлений до першого класу дитина – це заслуга батьків. За моїми спостереженнями з роботи у приймальній комісії, про яку я писала вище, непідготовлені діти – це діти в основному з неблагополучних сімей і діти, які мають проблеми зі здоров’ям. На перше – батькам, якщо не байдуже, то просто немає часу і коштів на підготовку до школи. Другі мають різні неврологічні і дефектологические порушення, які явно можуть не проявлятися, але позначаються на навчанні в цілому.

Я займалася також підготовкою до школи з дітьми, які просто нічого не могли запам’ятати. Пройшли букву “А”, на наступний урок – чистий аркуш, ніяку “А” вже не знаємо.

Важко буде в школі непідготовленому дитині?

Спочатку важко, але до кінця року будуть непогані результати.

Треба розуміти, що навчання буде проходити у швидкому темпі. Будуть рекомендації до домашніх завдань. Буде хоч і безоценочная система навчання, проте вчителі все одно вже в першому класі будуть розуміти, хто на що здатний. А в другому підуть диктанти, тести, викладу і твори, читання та переказ довгих текстів. Як з цим буде справлятися непідготовлений до школи учень? Звідси і виникають дитячі неврози.

А головне – це втрата у багатьох учнів мотивації і бажання вчитися, якщо що-то на перших порах не виходить. Особливо якщо у інших хлопців виходить краще, а деякі однокласники навіть насміхаються над повільністю непідготовленого першокласника.

Звідси стійке небажання ходити до школи взагалі.

Фахівці зараз з радістю вже в першому класі понаставляють таким учням дисграфию і дислексію.

Зовсім інша справа, якщо дитина звикла вже до дитячого колективу. Можливо, він ходив в дитячий сад. Тоді йому буде легше справлятися зі стресом, коли хлопці будуть сміятися чи грубити. У багатьох дитячих садках є яка-ніяка підготовка до школи.

Були на моїй практиці і такі діти, які прийшли до школи непідготовленими, але швидко наздогнали своїх однокласників. Адже це багато в чому залежить і від вчителя, від його методів і індивідуального підходу. У другому класі такі учні вчилися добре, одна дівчинка навіть стала відмінницею.

Шановні читачі, колеги та батьки, розкажіть в коментарях про дітей, які приходили до школи, не вміючи рахувати, писати і читати. Готували ви ваших діток?