Шкода чи користь соціальних мереж, вплив на підлітків

Олег Мальцев
Короткий зміст статті:
Розвиток інтернету привніс у наше життя багато нового і корисного. Ми маємо можливість моментально дізнаватися цікаву для нас інформацію і безперервно спілкуватися в соціальних мережах. Однак багато хто з нас погодиться з тим, що все добре в міру.
Разом з усіма плюсами ми отримали багато інформаційного шуму, а шкода соціальних мереж для підлітків сьогодні цілком наочна. Для того, щоб ваша дитина не розчинилася в просторах інтернету, поставтеся до цієї проблеми з особливою увагою.
Про те, що постійне блукання в соціальних мережах впливає на дітей не дуже сприятливо, ми підозрювали завжди. Однак, у сучасному світі виділяють кілька основних небезпек, які можуть нашкодити вашому чаду при безконтрольному доступі в інтернет:
- Швидке звикання і формування залежності. Соцмережі влаштовані таким чином, що в них міститься досить багато різнопланової інформації, тут можна поспілкуватися з друзями, похвалитися новими фотографіями, почитати новини, дізнатись про нову техніку в’язання і так далі. Це призводить до того, що підліток, який потрапив у соцмережі, не може вирватися звідти довгий час і весь час прагне повертатися туди за новою інформацією;
- Легкодоступні емоції, отримані шляхом позитивних оцінок постів, також формують залежність;
- Інформація в соцмережах подається кілька специфічним способом, шляхом дрібних заміток, фотографій, відео. Це призводить до того, що мозок перестає сприймати більш розгорнутий текст і аналізувати прочитане;
- Легкодоступність соцмереж у телефоні стає причиною постійного бажання дізнаватися все більше і більше, не оцінюючи якість одержуваної інформації. Мозок постійно вимагає їжу для нових роздумів, і виходить так, що навіть проїхати в метро без доступу в інтернет стає вкрай складно;
- Монотонне перегортання постів призводить до швидкої втоми, а іноді навіть до стресу;
- Підміна повноцінного спілкування призводить до притуплення реальних почуттів радості, страху, співчуття. В результаті розвивається відчуження;
- Відсутність можливості міркувати і розмірковувати на різні теми, приходити до логічних висновків, приймати рішення призводить до деградації і явного зниження інтелекту.
- Таким чином, якщо не акцентувати увагу на частоті використання соцмереж, це призведе до видимих змін в поведінці і погіршення якості в реальному житті.
Чому так відбувається?
Всі негативні фактори інтернету так легко впливають на психіку дитини в першу чергу тому, що він не бачить небезпеки.
У уявленні підлітка соцмережі дають можливість:
- Спілкуватися з різними людьми;
- Заводити знайомства з однолітками з інших держав;
- Дізнаватися щось нове;
- Безпечно ділитися своїми досягненнями й уміннями;
- Отримувати миттєві відгуки;
- Бути в курсі життєвих подій інших людей, в тому числі відомих особистостей;
- Вільно висловлювати свої думки.
За цими цілком нешкідливими уявленнями стоять вкрай небезпечні прагнення підлітка:
- Обмежити доступ до своєї реальної зовнішності;
- Не нести повну відповідальність за свої слова й дії;
- Бути схожими на інших, не завжди хороших людей;
- Викликати почуття заздрості до себе;
- Блокувати неугодних людей.
Всі ці прагнення в звичайному житті не можуть бути реалізовані, а соцмережі для цього дуже зручна платформа.
Інтернет-шахрайство
Підростаючому поколінню набагато простіше потрапити в мережі інтернет-шахраїв. Доросла людина може відрізнити правдиву інформацію від підробки, подбати про недопущення проникнення вірусів, а підлітки при користуванні соцмережами про свою безпеку навіть не замислюються.
У будь-який момент дитина може зіткнутися з обманом:
- Випадково перерахувати кошти зі свого телефону або прив’язаної до гаджету картки для того, щоб щось дізнатись;
- Завантажити вірусні програми або файли і заразити комп’ютер;
- Скористатися платними послугами з просування своєї сторінки, прослуховування музики;
- Потрапити на сторінки екстремістських і пропагандистських угруповань;
- Стати розповсюджувачем забороненої інформації.
Все це відбувається через відсутність пильності і зайвої довірливості підлітків. І це може призвести не тільки до фінансових втрат, а й до більш трагічних наслідків.
Небезпечні групи в мережах
Можна довго сперечатися про те, кому і для чого необхідно таким жорстоким чином обходитися з молоддю, проте, в результаті стало зрозуміло, що підлітки зовсім не вміють і не можуть протистояти їхньому впливу. Існує кілька різновидів груп смерті:
- Спільноти, які пропагують суїцид (наприклад, «Синій кит»). Часто їх можна відрізнити за наявністю в картинках або постах різних дивних знаків, чорно-сірими кольорами в оформленні сторінки, постійними постами про смерть, самогубство, втрати, відсутності сенсу в житті;
- Екстремістські групи вербувальників. Підліток підпадає під вплив насаджуваної ідеології і готовий зробити будь-який вчинок за наказом мотиватора.
Звичайно, модератори мереж спільно зі спеціально навченими людьми намагаються виявляти такі сторінки і боротися з ними, видаляти їх. Але, на жаль, це складний і тривалий процес, тому молодь повинна знати про цю небезпеку і остерігатися її.
Як уберегтися від негативного впливу?
Звичайно, батьки при появі тривожних ознак у поведінці зобов’язані втрутитися. Але самі підлітки також повинні знати, яким чином відійти від впливу соцмереж і повернутися до реального життя:
- Встановити собі час для знаходження в онлайні;
- Контролювати своє бажання регулярно переглядати оновлення;
- Відмовитися від змісту прочитаного в соцмережах;
- Бути уважними до спливаючих вікон і підозрілих сторінок;
- Знайти собі заняття, яке стане настільки ж цікавим і допоможе відволіктися в моменти неробства і нудьги;
- Знайомитися з реальними людьми. Це набагато цікавіше;
Для батьків у цьому випадку є помічники:
- Можливість контролю використовуваних додатків на комп’ютері;
- Блокування непотрібних сайтів;
- Установка антивірусної програми.
Таким чином, шкода соціальних мереж для підлітків досить велика. Особлива проблема полягає в тому, що в першу чергу необхідно розібратися в тому, що штовхнуло дитину проводити там набагато більше часу, ніж у реальності. Жодне з технічних обмежень не допоможе без нормальних стосунків у сім’ї і довірчих бесід з батьками.
Їх батьки, багато з яких більшу частину свого дитинства провели на вулиці, бігаючи по горищах, лазячи по будівництвах, купаючись у підозрілих водоймах і граючи з друзями в галасливі та рухливі ігри, часто дивляться на це з деяким здивуванням і значною часткою занепокоєння. Невже екран смартфона здатний замінити всі радощі реального світу та справжніх друзів? Чи не небезпечно таке нездорове захоплення соціальними мережами для їхнього улюбленого чада?
На жаль, занепокоєння батьків у цій ситуації цілком виправдане. І небезпечний вплив соціальних мереж на підлітків визнають навіть їхні творці.
«Тільки Богу відомо, що це робить з умами наших дітей»
Саме так в одному з інтерв’ю сказав про Фейсбук один із його засновників, спонсорів і розробників Шон Паркер.
За словами Паркера, сайт соціальної мережі, по суті, використовує уразливість в психології людини, який виявляється втягнутим у нескінченний процес оцінки своїх дій іншими учасниками мережі за допомогою лайків і коментарів.
Для цього нездорового стану навіть був придуманий спеціальний термін – «лайкозалежність». Потреба в лайках змушує людей публікувати все нові й нові пости. Цей процес поступово стає все більш інтенсивним, іноді переходячи межі розумного.
Згадайте періодично з’являються в новинах розповіді про викладені в соціальних мережах фото і відео побиття одних школярів іншими, згвалтувань ними ровесниць, вбивств тварин та інших звірств.
Страшно уявити, що це роблять самі діти, не думаючи про наслідки, заради десятка лайків і пари коментарів.
«Це саме той підхід, з яким я б підійшов до даної задачі як хакер, тому що в даному випадку ви використовуєте уразливості в психології людини», – каже з цього приводу Шон Паркер, – «Винахідники, розробники – тобто я, Марк (Цукерберг), а також Кевін Сістром при роботі над Інстаграмом – повністю усвідомлювали це. І ми все одно це зробили».
В цілому інтерв’ю залишає відчуття, що в кінцевому рахунку Шон Паркер розкаявся у скоєному. Проте, з огляду на те, що на Фейсбуці Шон заробив кілька мільярдів доларів, глибина його докорів сумління залишається під великим питанням.
«Соціальні мережі та депресія: чи є зв’язок?»
В результаті дослідження впливу соціальних мереж на тринадцятирічних підлітків була виявлена цікава закономірність.
Підлітки, які перевіряли свої сторінки в соціальних мережах від 50 до 100 разів на день, відчували себе в середньому на 37% більш неспокійними і пригніченими, ніж їхні однолітки, які перевіряли свої сторінки тільки кілька разів на добу.
У свою чергу, у підлітків, які відвідували свої сторінки більше 100 разів на день, почуття занепокоєння і пригніченості виявилося вищим, ніж у однолітків в середньому на 47%.
Інше дослідження показало, що отримання «лайків» у соціальних мережах активує в мозку підлітків ті ж механізми, що і споживання шоколаду або виграш у лотереї.
Як пояснює представник Академії Ньюпорта Крістін Вілсон, мозок реагує на соціальні мережі аналогічно тому, як він реагує на контакти в реальному житті. У тому числі відбувається вироблення допаміну – нейромедіатора, який стимулює появу почуття задоволення і є важливою частиною «системи винагороди» мозку.
Коли підліток публікує щось онлайн, отримуючи лайки і позитивні коментарі від своїх однолітків, в його організм надходить доза допаміну. Отримане в результаті цього задоволення закріплює відповідну поведінку і формує у підлітка потребу публікувати ще більше постів онлайн з метою повторення даного ефекту.
При цьому дослідження, опубліковане в журналі «Cyberpsychology, Behavior and Social Networking», показує, що раптове припинення спілкування в соціальних мережах викликає у деяких користувачів ознаки і симптоми, які можуть спостерігатися в аналогічній ситуації у осіб, які страждають на наркотичну, алкогольну або нікотинову залежність.
Як визначити, чи не занадто багато уваги ваша дитина приділяє соціальним мережам? Привід насторожитися є у наступних випадках.
- Коли час, що проводиться підлітком у соціальних мережах, постійно збільшується.
- Всі його думки зациклені на тому, що відбувається онлайн, навіть коли він не знаходиться в мережі.
- При спробах встановити ліміти на час, що проводиться в мережі, ви натикаєтеся на активний опір з боку підлітка.
- Він бреше з приводу кількості часу, яке проводить онлайн.
- Після спілкування в соціальних мережах у вашої дитини спостерігаються ознаки занепокоєння і / або депресії.
Що ж робити батькам?
Радикальний підхід у вигляді тотальної заборони навряд чи спрацює. Інтернет і соціальні мережі занадто глибоко проникли в наше життя. До того ж, слід визнати, що поряд із негативними моментами, вони мають і ряд позитивних. Зокрема, поряд із сміттям у них можна почерпнути величезну кількість корисної інформації і знайти чимало хороших соціальних контактів.
В якійсь мірі давати дитині можливість користуватися соцмережами – це як відпускати його погуляти на вулицю. Так, на вулиці чимало небезпек: від автомобілів і хуліганів до маніяків і педофілів.
Разом з тим, замкнути дитину вдома і нікуди не випускати навряд чи можна назвати розумним рішенням, оскільки він виявиться зовсім непідготовленим до самостійного дорослого життя.
Доводиться йти на певний ризик.
Проте це не означає, що йому потрібно надати повну свободу і можливість гуляти де завгодно, коли завгодно і з ким завгодно. З боку батьків обов’язково повинен залишатися контроль.
Як показали результати згаданого вище дослідження, батьки, які контролювали поведінку своїх дітей у соціальних мережах, надавали глибокий позитивний ефект на їх психологічний стан і практично повністю усували негативний вплив на підлітка з боку соцмереж.
У зв’язку з цим Крістін Вілсон дає наступні поради батькам щодо тих кроків, які вони можуть зробити.
- Говоріть відкрито з вашою дитиною про соціальні мережі, а також про почуття і переживання, які виникають у нього у зв’язку з їх використанням.
- Визначте у вашій квартирі (будинку) місця, де користуватися ноутбуком (смартфоном) заборонено (наприклад, кухня, спальня тощо). При цьому дотримуватися дане правило повинні всі члени сім’ї, включаючи батьків.
- Будьте зразком для вашої дитини. Покажіть підлітку на власному прикладі, як це важливо і здорово регулярно відключатися від Інтернету і займатися якоюсь корисною, активною і захоплюючою діяльністю оффлайн.
- Слідкуйте за аккаунтом підлітка в соціальних мережах. Для дітей молодшого віку доцільно встановити спеціальну програму, яка обмежить їх активність в Інтернеті виключно безпечними і перевіреними сайтами. З підлітками можна обговорити конкретні правила поведінки в соціальних мережах, в тому числі, яку інформацію допустимо розміщувати в Інтернеті, а яку ні.
- Приділіть час вивченню соціальних мереж. Ви повинні мати необхідні знання про те, що відбувається в цій сфері, щоб мати можливість розмовляти з дитиною на одній мові і, при необхідності, застерегти його від потенційних небезпек.
Звичайно, у вас не буде можливості повністю контролювати поведінку підлітка в Інтернеті. Однак своєю підтримкою ви можете захистити його від негативних аспектів соціальних мереж, зміцнити самооцінку і не дати сформуватися нездоровій потребі вести нескінченну полювання за «лайками» онлайн.
Вплив соціальних мереж на підлітків
Приблизно один відсоток жителів України не спілкуються в соціальних мережах, двадцять дев’ять відсотків населення заходять на свої сторінки від двох до чотирьох разів на день.
Лише тридцять вісім відсотків ставлять собі за мету відвідування соцмереж у пошуку нових знайомств, цілих сімдесят відсотків користувачів використовують їх в якості зв’язку з сім’єю і друзями, і лише двадцять два відсотки створюють сторінки заради отримання нової інформації і знань.
Шістдесят один відсоток населення лише користується знаннями, запропонованими в Інтернеті, і тільки двадцять два відсотки жителів країни діляться своєю думкою з оточуючими.
Соціальні мережі в уявленнях підлітка:
- Нові знайомства. Підлітку важливо мати друзів, які мають схожі погляди на життя. Соціальні мережі дуже зручні в цьому відношенні, адже там надається основна інформація про людину, завдяки якій можна легко знайти однодумців.
- Можливість спокійно викладати фотографії і відео зі своєю участю, а також переглядати подібну інформацію на сторінках своїх друзів.
- Можливість зайняти вільний час. У підлітковому віці досить важко змусити себе займатися корисним заняттям; набагато простіше зайняти себе легко доступним, хоча не завжди корисним, дозвіллям.
- Доступність інформації. Однак далеко не завжди мова йде саме про заборонені дітям теми, а про інформацію в цілому. Кожен підліток прагне знати все, що відбувається навколо нього, щоб мати можливість підтримати розмову.
- При листуванні в соціальних мережах ти не бачиш свого співрозмовника, його емоції, і тому можеш спілкуватися з ним більш розкуто.
- Відсутність прямого спілкування викликає розкутість, яка, в свою чергу, знижує відповідальність за слова та вчинки. Цей фактор дуже приваблює підростаюче покоління.
- Причини прихильності підлітка до соціальних мереж:
- Розглядаючи причини, які штовхають підлітка до реєстрації в соціальних мережах, можна виділити кілька, на мій погляд, найважливіших:
- зовнішні:
- Погоня за модою. Кожен прагне йти в ногу з часом, виглядати модно; це обумовлено тим, що люди, в тому числі і дорослі, схильні до стадного почуття.
- Пошук нової інформації. Це обумовлено прагненням людини пізнавати нове, вдосконалювати свої знання.
- Багатьох приваблює можливість нових знайомств і спілкування. Особливо це привабливо для підлітків, які активно шукають нових друзів, схожих за характером і внутрішнім світом.
внутрішні:
- Втеча від реальності. Дуже часто підліток не здатен задовольнити всі свої мрії і бажання, отже, йде простішим шляхом. У соціальних мережах дуже легко вигадати собі нові досягнення, знайти своє місце серед публіки, яку можна вибрати, і, найголовніше, можна заховати себе за маскою іншої людини, якою він не є. Усі ці можливості привертають підлітків, які шукають своє місце в світі.
- Спроби відгородитися від надмірної уваги. Багато батьків намагаються вберегти своїх дітей від зовнішнього світу, повною мірою контролюючи їхнє життя. Це пов’язано з боязню батьків за своїх дітей. Відповідно, соціальні мережі є єдиною можливістю дітей захиститися від впливу батьків, створюючи надійно захищену, нерідко навіть фейкову сторінку.
Однак варто зазначити, що найчастіше саме зовнішні причини служать чинниками прихильності підлітків до соціальних мереж, і далеко не завжди внутрішні. Але також досить часто виникають ситуації, коли діти (і навіть їхні батьки) не задумуються про те, що за простим сидінням в інтернеті може ховатися саме внутрішня причина.
Вплив соціальних мереж на психіку дитини може бути і позитивним, і негативним.
Позитивні риси:
- Самореалізація в житті.
- Велика кількість друзів. Навіть якщо далеко не всі друзі є справжніми, факт їхньої присутності грає велику роль у підвищенні самооцінки підлітка.
- Доступність великої кількості інформації і можливість знайти відомості з потрібних питань.
Негативні риси:
- Виникнення залежності. Найчастіше вона виникає, коли підліток незадоволений реальністю.
- Великий ризик стати жертвою шахраїв, які користуються малограмотністю і повною відсутністю життєвого досвіду у підлітків, що може підштовхнути їх до вчинення незаконних дій.
- Незахищеність особистої інформації. При зломі сторінки особисті дані можуть бути використані в будь-яких, часто далеко не в найкращих, цілях.
Як зберегти підлітка від шкідливого впливу соціальних мереж.
З вищеописаного випливає, що не можна стверджувати однозначно про користь або шкоду соціальних мереж. У зв’язку з цим можна визначити певні правила, дотримуючись яких шкоду можна знизити до мінімуму:
- Потрібно визнати право дитини на її інтереси. Багато батьків вважають, що їхні діти – це частина власного “Я”, проте це не так. У більшості випадків інтереси одних і інших не збігаються, тому потрібно шукати нові рішення для взаємодії один з одним і враховувати їхні захоплення. Тоді дитина із задоволенням буде ділитися в реальному світі, а не у віртуальному.
- Щирий інтерес до захоплення дитини відіграватиме величезну роль у зв’язку батьків з дітьми, і соціальна мережа не зможе замінити цей зв’язок, вона зможе тільки доповнити те мале, що не під силу батькам.
- Поступове залучення дитини до реальної дійсності. Реальні друзі і спілкування з ними повинні бути більш значущими, ніж друзі з соціальних мереж.
- Виключити жорсткий контроль. Як кажуть, “Заборонений плід завжди солодкий”; якщо батьки не вимагатимуть від своєї дитини відвертих розмов, він сам не стане їх ховати.
Тож слід визнати, що при належній увазі та турботі батьків про свою дитину негативний вплив соціальних мереж можна уникнути. І пам’ятайте, що надмірне сидіння дитини за комп’ютером може зашкодити її фізичному здоров’ю.
Також вам можуть бути цікаві інші статті:
Наприклад, дитину можна спробувати залучити до якогось творчого процесу. Можливо, це суттєво знизить інтерес до соціальних мереж.
Соціальні мережі для підлітка – благо чи шкода?
Спілкуючись з підрослим дитиною, батьки мимоволі порівнюють його з собою – мовляв, вони-то були зовсім іншими: і в школі добре вчилися, і книги розумні читали.
Різниця дійсно велика. Перш за все тому, що сучасні підлітки не уявляють життя без комп’ютера і мобільного телефону. Соціальні мережі міцно увійшли в повсякденне життя. А батькам залишається лише розводити руками: “І що він там знаходить?”
Причини “зависання” в мережах.
Сьогодні комп’ютер для підлітка – це ціле життя: там є і друзі, і вороги, і захоплення, і любов. Адже у підлітковому віці одна з головних задач – спілкування з однолітками. З 12 років батьки відходять на задній план, фокус уваги зміщується на однолітків.
Гостре почуття самотності – одне з найяскравіших переживань підлітка. А соціальні мережі дають дитині можливість відчути, що у нього багато друзів. В інтернеті він може відчувати себе частиною групи, розповідати про те, що його турбує.
Тобто він може проявляти себе так, як йому складно в житті. Інша важлива задача підлітка полягає в тому, щоб зрозуміти, ким він є, яким хотів би бути. Це відбувається шляхом примірки чужих ролей, приєднання до різних груп.
Соціальні мережі ідеально дозволяють дитині реалізувати це завдання, не вимагаючи реальних енергетичних витрат. Адже якщо у звичайному житті у підлітка обмежена кількість ролей, які можна приміряти, то у віртуальному просторі ці можливості розширюються до нескінченності.
Наприклад, можна стати людиною іншої статі й віку, можна відстоювати протилежні точки зору. А з реальними життєвими наслідками зіткнутися не доведеться!
Пристрасть до віртуального спілкування можна пояснити ще й тим, що в мережі ніхто не змусить контактувати з неприємним співрозмовником, не читає моралі і не вчить жити. Якщо спілкування набридло – будь ласка, натисни мишкою на “закрити”, і розмова закінчена.
Зворотний бік медалі
Однак, йдучи в соціальні мережі і користуючись їх безмежними можливостями, підліток, як правило, збіднює свій репертуар поведінки в звичайному світі – його активність у реальних взаємодіях з людьми помітно знижується.
Справа в тому, що навичка помічати інших людей і бути поміченим формуються в реальному спілкуванні. У мережі ж найменший дискомфорт дає можливість припинити контакт.
Якщо в реальності підліток стикається із труднощами в спілкуванні, це стає приводом для швидкого припинення контакту і втечі в віртуальне життя, оскільки там все простіше – сотні друзів, які його дуже “люблять”, навіть якщо вони ніколи не зустрічалися.
Батьки підлітків часто скаржаться психологам: “Він перестав зі мною розмовляти, говорить лише про себе, оживає лише виходячи в інтернет”. Дослідники також помітили, що сучасні діти іноді не помічають інших людей.
Підліткам важко розмовляти з батьками і один з одним. Поряд з тим, що вони часто розумні і товариські, з ними складно підтримувати діалог – їм простіше сказати щось про себе, ніж почути іншого.
Спілкування ж нагадує обмін монологами, коли ніхто нікого по-справжньому не слухає і не чує.
Батькам треба знати, що ці особливості спілкування підлітків пов’язані не з відсутністю інтересу до інших людей, а з недоліком досвіду прояву цього інтересу. Тому будь-якому хлопцю або дівчині конче потрібно реальне спілкування з людьми. Це є основною потребою на даному етапі розвитку.
Перед активним поширенням Інтернету треба було проявляти зусилля для ініціативи в спілкуванні, а сьогодні соціальні мережі полегшують цей шлях. Так, вони знімають напругу, але також усувають необхідність розвитку навику реального ведення бесіди. Соціальні мережі допомагають підлітку пред’являти себе світові, але не вчать, як отримувати «зворотний зв’язок».
Адже в соцмережах видно інформацію, але не емоції.
У реальності в розумінні і передачі емоцій задіяні всі органи чуття, тіло і голос. А в Інтернеті сприйняття тонких відтінків почуттів нівелюється – основна увага зміщується на утримання, обмін інформацією відбувається на інтелектуальному рівні. Адже смайли – це вельми бідний арсенал для передачі складної гами людських настроїв.
Що робити батькам
Буває дуже прикро, коли, розповідаючи про себе або просто звертаючись до сина або дочки, батьки спостерігають у них лише бажання закінчити нудну розмову і швидше увійти в мережу, де легко і цікаво.
Необхідно запастися терпінням і не злитися, а визнати, що у дитини можуть бути потреби, що перевищують інтерес до батьків.
Щоб цей інтерес виник, потрібно зацікавити підлітка, не вимагаючи від нього постійної уваги, а пропонуючи нові форми взаємодії.
Але спочатку дайте відповідь чесно самі собі на такі питання: що вам потрібно від дитини? Щоб він вас вислухав і проявив співчуття? Вважав за краще спілкування з вами спілкування з друзями? Якщо вам необхідно все це відразу – це неможливо.
А якщо ви хочете налагодити міцний душевний контакт, зрозуміти його, дізнатися, чим він живе, потрібно діяти інакше. Наприклад, розповідаючи або повідомляючи дитині, можна використовувати тактильний контакт. Наприклад, погладжувати або поплескувати по спинці.
Зрозуміло, якщо він це дозволить. Якщо ні, можна лише іноді доторкатися до нього. Це задіює додаткові рецептори і дозволяє бути уважним до себе і до вас.
При розмові важливо запитувати: «Тобі цікаво те, про що я говорю?» І бути готовим закінчити розмову, якщо йому нудно.
Потрібно проявляти щирий інтерес до захоплень підлітка, мати приблизне уявлення про популярні теми його розмов з друзями – це дозволить говорити з ним однією мовою.
Слід чесно заявляти про своє ставлення до того, про що він розповідає. Якщо вам це здається дурним або не заслуговує на увагу – так і скажіть йому.
Не треба обманювати і зображати підроблену зацікавленість – діти тонко відчувають брехню і взагалі перестануть вам довіряти.
Ще один важливий момент – батькові добре мати власне захоплення, в яке не обов’язково включений підліток. Це повинно бути реальне хобі, а не вечірній «відпочинок» перед телевізором за пляшкою пива.
Потрібно мати своє життя, невеликий шматочок, окремий від дитини. Батько, захоплений чимось серйозно, викликає більше цікавості і бажання наблизитися, ніж той, який повністю присвятив себе життю свого чада.
Якщо хочете зблизитися з дитиною через його захоплення, то шукайте в них те, що вам цікаво самому. Говоріть, питайте, обговорюйте – підтримуйте контакт! В іншому випадку батько буде сприйматися підлітком як небезпечний ворог, який лізе в його життя, намагаючись вивідати його таємниці.
Небезпека інтернет-залежності
Головна небезпека соцмереж для підлітків полягає в тому, що віртуальне спілкування стає переважаючим в їх житті. Адже в соціальній мережі все просто – надрукував повідомлення, відправив його, отримав відповідь.
Постепенно підліток відвикає від людського спілкування. Непомітно для самого себе, а часто і для батьків, він втрачає навик реального контакту і стає залежним від мережі. Це – прямий шлях до аутизму.
З’являється і міцніючої залежність, яку дитина часто не бажає визнавати. Відвідування особистої сторінки перетворюється на щоденний ритуал – багато разів упродовж дня підліток заходить туди в надії побачити якісь зміни.
Інші намагаються додати на спір якомога більше «друзів». Це безглузде «вбивство» часу поглинає повністю – підлітки витрачають години і дні, здійснюючи дії «на автопілоті», стають дратівливими і злими.
Якщо комп’ютер під забороною, виникають конфлікти з батьками, що відбивається на психічному здоров’ї дитини.
Підліткове думка
На питання про те, що їм так подобається в соціальних мережах, більшість школярів говорить одне і те ж: там можна без проблем спілкуватися з друзями з усіх кінців планети, заводити нові знайомства.
У мережах багато смішних сторінок і коміксів, а комікси подобалися підліткам в усі часи. Можна знайти будь-яку групу за своїми інтересами. А ще є маса фільмів, які позбавляють від нудьги.
Тобто мережа дає можливість отримати психологічне розвантаження, яку дитина не знаходить у втомлених батьків і стурбованих вчителів.
Найчастіше дорослі без батьківських нотацій усвідомлюють мінуси мереж – наприклад, вони здатні зрозуміти, що в надмірних дозах це викликає звикання. Вони усвідомлюють також, що крім речей по-справжньому цікавих Інтернет містить масу спаму і дурниць.
Вони в курсі, що деякі спільноти сприяють розпалюванню міжнаціональних конфліктів, підбурюють до паління, алкоголю і вживання наркотиків. Підлітки визнають, що в мережах багато реклами, а також той факт, що вони відволікають від реального життя.
Наприклад, якщо дитина воліє все частіше сидіти в «Контакті», а не гуляти на вулиці, то часом сам про це шкодує!
Резюме
Соціальні мережі самі по собі не є стовідсотковим злом. Виникнення «мінусів» часто обумовлено людським фактором, поведінкою окремо взятих особистостей.
Не дарма глава антивірусної «Лабораторії Касперського» Євген Касперський сказав: «Підростаюче покоління без розуму від соцмереж, але рідко уявляє собі наслідки надмірної відкритості і гіперкомунікативності.
Немає ніякої гарантії, що приватна інформація з профілів і «стін» не потрапить у неправильні руки».
У соцмереж, безумовно, велике майбутнє. Їх стає все більше, вони відкривають нові можливості, це викликає інтерес і затягує. Однак не тільки підростаюче покоління, а й ми всі не роботи, а живі люди. Тому не варто забувати, що реальне життя з посмішками, поплескуваннями по плечу, рукостисканнями і поцілунками ніколи не замінить ніяка навіть найпопулярніша соціальна мережа.
Соціальні мережі: шкода чи користь?
- Направляючи філія муніципального бюджетного загальноосвітнього закладу «Сатінська середня загальноосвітня школа»
- Дослідницький проект
- «Соціальні мережі: шкода чи користь?»
- Виконала:
- Учениця 10 «ж» класу
- Логванова Ірина
- Керівник:
- Учитель технології
- Кормишова Надія Іванівна
Актуальність: Інтернет міцно увійшов в наше життя, і тепер ми вже не можемо уявити своє існування без відвідування своїх сторінок в соціальних мережах як мінімум кілька разів на тиждень. Соціальні мережі з’явилися відносно недавно і відкрили перед користувачами багато можливостей, вже складно уявити життя без них. Сучасне покоління все більше і більше часу проводить в соціальних мережах, ніж в реальному спілкуванні один з одним. Для підлітків соціальна мережа стала інструментом безмежного спілкування і самовираження. Але питання, наскільки це добре чи погано, з часом стає все популярнішим.
- Мета проекту:
- Виявити, як соціальні мережі впливають на життя людини.
- Завдання:
- Вивчити історію появи соціальних мереж;
- Розглянути класифікацію соціальних мереж і їх особливості;
- Оцінити позитивний і негативний вплив соціальних мереж на підлітків;
- Дізнатися думку друзів і знайомих про соціальні мережі.
З історії появи соціальних мереж
Сам термін «соціальна мережа» з’явився задовго до Інтернету – в 1954 році поняття соціальних мереж ввів американський соціолог Джеймс Барнс, маючи на увазі під ним розгалужені взаємозв’язки окремої людини з іншими людьми. Поняття мережі як системи людських взаємин швидко набрало популярність, і в другій половині ХХ століття активно використовувалося для позначення будь-яких відносин («партнерські мережі», «мережа знайомств» і т. п.).
Підтримка і створення різних соціальних зв’язків в Інтернеті почалося разом з народженням самої Мережі – електронна пошта, телеконференції, можливості для інтерактивного спілкування, різні чати. Основним завданням всіх цих комунікацій було не так спілкування, скільки рішення ділових питань і робочих завдань. Але з часом соціально-розважальна функція Інтернету швидко стала головною.
5 слайд: Можна говорити про те, що соціальні мережі в Інтернеті виникли вже в 80-х роках ХX століття. Незважаючи на те, що перші соціальні мережі були кілька далекі від сьогоднішнього розуміння, головні принципи були ті ж.
Перша мережа, що об’єднала користувачів в більшій частині світу, – це мережа FidoNet, завдяки якій з’явилася можливість надсилати текстові повідомлення або інші файли з єдиного місця зберігання на різні сайти незалежно від їх місця розташування.
У 1994 році була запущена мережа Geocities – прообраз сучасних соціальних мереж. Користувачі даної мережі могли створювати власні сайти за шістьма категоріями-містам.
Різні дослідники вважають найпершим соціально-мережевим ресурсом мережу Classmates.com, яка перекладається, як однокласники. Мережа діє донині і налічує більше 50 млн користувачів в США, Канаді, Швеції, Німеччині, Австрії та Франції.
Далі в 1999 році був відкритий сервіс Livejournal.com, який став першим масовим хостингом електронних щоденників і першим іноземним сервісом, який став популярним в Україні. Зараз він відомий багатьом як «Живий журнал» або «ЖЖ».
У 2003 році була створена мережа MySpace, основними користувачами якої стали рок-колективи. Для незалежних музикантів портал став майданчиком для самопрезентації. Крім того, у шанувальників рок-музики з’явилася можливість спілкуватися зі своїми кумирами і навіть додавати їх у друзі.
6 слайд: Види соціальних мереж
Крім соціальних мереж існує ще кілька типів подібних ресурсів соціальної спрямованості:
Користь і шкода соціальних мереж для дітей, підлітків і дорослих
Вітаю, дорогі друзі!
З приходом Інтернету в наш світ він повністю і кардинально змінився. Соціальні мережі позначили вектор розвитку на користь тотальної інтеграції веб-платформ.
А ці платформи, у свою чергу, навчили нас серфити в морі інформації і можливостей, серед яких можна знайти спілкування з людьми, прослуховування музичних композицій і навіть перегляд відеофільмів.
Ви можете читати найсвіжіші новини від найактивніших журналістів, ви також маєте право ділитися цими записами зі світом і бути в центрі новинок.
Ще однією великою особливістю виступає причетність до життя інших людей. Ви переглядаєте фотографії? Діліться соковитими і без страху висловлюєте свою думку, чи не так?
Ви перейшли в віртуальний світ комунікації з ботами, живими людьми і самим собою за допомогою соціальних мереж, які, як павутина, обплутали кожного другого, що живе на блакитній планеті. Дехто примудряється заробляти гроші за допомогою створення цілих сторінок, груп і масивів на сайті.
Але чи замислювалися ви про шкоду, що з собою принесли акаунти, спільноти і пабліки? Користь і шкода соціальних мереж – що переважить?
Безсумнівно, вони є величезним технологічним досягненням, що обіцяють нам безліч можливостей і вигод. Але разом з плюсами приходять і мінуси. Я не можу з залізобетонним переконанням говорити, що соцмережі шкідливі для дітей і підлітків, так само, як не можу запевняти вас у тому, що комп’ютерні ігри варто заборонити.
При здоровому, дисциплінованому підході до новаторських технологій можна отримати для себе користь або навіть благо, полегшивши життя. Небезпека підстерігає не за горами. Така практика відіб’ється на психіці не так безслідно, як нам здається. У чому захована небезпека і що варто знати про соціальні мережі, спритно розкидані перед нами?
Шкода від соцмереж
Занурення
Через те, що проведення часу в мережі підігріває нашу зону задоволення в мозку, ми хочемо постійно проводити там час, виробляючи залежність.
Добрий відгук або коментар поряд з милим і довгоочікуваним лайком зміцнює позитивний досвід, і ми йдемо в придуману реальність з головою.
Бажання повторного отримання ейфорії схоже на поведінку наркомана. І ось ми починаємо свій день з перегляду новин, продовжуємо свій день за звичним адресою, а перед сном нас можна знайти все там же – в соціальній мережі.
До такого режиму ми звикаємо настільки швидко, наскільки швидко пальці вчаться лузати насіння. Часом здається, що нібито народжуючись, дитина вже є експертом у призначеному для користувача питанні соцмереж.
Отримання уваги і ударної дози захоплених відміток «подобається» змушує нас викручуватись в пошуках контенту, робити мільярди селф, що давно визнані серйозним психічним розладом.
А все чому? Та тому, що приємно бути в центрі уваги людей, які можуть бути навіть не знайомі з нами безпосередньо. Ви можете подружитися з ким завгодно! З Папою Римським, зіркою естради або другом дитинства. А все тут – в заповітній іконці, розташованій в телефоні.
- Ви помітили, що звичне спілкування по телефону трансформувалося в відписку букв, електронних повідомлень, позбавлених душі словосполученнях, підкріплених емоджі, що імітують емоційний відгук співрозмовника?
- Подібні сурогати вже давно стали стандартами, поступово витісняють живе спілкування і є перемогою для блогерів, які знайшли в цій ситуації для себе величезний профіт.
- Навіть у момент довгоочікуваної зустрічі ми не можемо дозволити собі проігнорувати можливість «зачекініться» в кафешці і представити на загальний суд фотографію з близькими.
Але будьте обережні з особистими і конфіденційними матеріалами, які ви передаєте по мережі, шахраї не дрімають! Наприклад, не сповіщайте, що ви їдете у відпустку. Краще викласти фотографії, коли повернетесь! До того ж, у вас залишиться більше часу на задоволення подорожжю.
Концентрація уваги
Через те, що публікації мають невеликий обсяг, ми звикли поглинати інформацію мінімальними порціями через те, що концентруватися стало складно. Маса пропозицій для бізнесу, облаштування будинку, допомоги врятувати життя – це тільки початок!
Вчинення декількох процесів одночасно – побічний ефект від користування соціальною мережею. Ви можете листуватися з людиною, слухати музику, відзначати сподобалися записи і все це робити одночасно. А це далеко не кращий метод для підвищення інтелекту!
Трата часу
Соціальні мережі – це свого роду «тягуча цукерка» для сірої речовини. Коли вона є – все ок! У разі її відсутності – ломка.
Замість того, щоб зробити щось корисне, йти просто прогулятися на природі, ми прив’язуємо себе до Інтернету, стежачи за його швидкістю і маніакально перегортаючи стрічку. Це знижує інтелект, провокує розвиток стресу і повністю відрізає людей від реальності.
Близькі, діти і навіть ваші бабусі можуть бути засідателями ілюзорного світу і замість того, щоб насолоджуватися компанією один одного, вважають за краще фантомний контент.
Користь від соцмереж
Перш ніж висловити плюси, я згадаю про те, що в разі спостереження у себе залежності слід якомога раніше вжити заходів і обмежити час, що приділяється соціальним мережам. Як вибрати для себе найбільш підходящу платформу?
Крім звичайних спільнот, про які ми говорили раніше, існують платформи, які допомагають знайти роботодавців і заручитися підтримкою ейчарів, наприклад, LinkedIn.
У ній є безліч вакансій, рейтингів і шансів знайти саме ту посаду, про яку ви мріяли. Корисно? Я також так думаю. Визначте для себе, яку мету переслідуєте. Зверніть увагу на наступні позитивні аспекти:
- швидкість пошуку інформації: знайти потрібну особу, зв’язатися з нею або навіть відшукати цілу компанію тепер не проблема;
- простота спілкування і економія коштів;
- створити своє коло інтересів і ділитися зі світом своїми думками;
- вчасно отримувати важливі сповіщення про дні народження друзів або отримувати запрошення на заходи.
Друзі, ось і підійшла до кінця стаття.
Вплив соціальних мереж на школярів
Науменко І. Ю., Підгорний В. А. Вплив соціальних мереж на школярів.
Соціальна мережа для людини – це світ, в якому він може спілкуватися з безмежною кількістю користувачів, викладати свої фотографії та відеоролики, грати в онлайн-ігри зі своїми новими віртуальними друзями. У мережі на дитину не діють ті обмеження, до яких вона звикла в реальному житті – це контроль батьків і вчителів.
У соціальній мережі дитина може приміряти на себе ті ролі, які вона боїться або не може приміряти в реальному житті. Це може бути навіть непогано. Наприклад, якщо дитина замкнена, то це допоможе їй реалізувати себе в житті таким, яким вона хоче себе бачити.
Ще одним фактором, який тягне дітей у мережу, є цікавість. Можливість більше дізнатися про життя своїх знайомих, не питаючи їх про що-небудь. Наприклад, подивитися інформацію про їхні інтереси, новини, з ким вони спілкуються на своїх сторінках у соціальних мережах.
В інтернет-просторі дитина може проявляти велику комунікативну активність, ніж у звичайному житті: знайомитися з користувачами, спілкуватися, ділитися своїми досягненнями, знаходити нових друзів з різних куточків міста, країни, світу.
І якщо у дитини є комплекси, це може їй допомогти позбутися їх і стати більш відкритою. Психологи досі не зійшлися в єдиній думці про те, чи корисні соціальні мережі, чи все ж негативно впливають на підлітків.
Прихильники другого побоюються, що віртуальне спілкування може витіснити реальне, зробити дитину залежною від соціальних мереж і замкнутою. Оскільки, спілкуючись через інтернет, підлітки можуть розучитися висловлювати свої емоції під час живого спілкування.
Інші прихильники мереж вважають, що мережі – це сучасний і зручний спосіб комунікації. Наприклад, школярам не потрібно чекати зустрічі з другом, щоб дізнатися про домашнє завдання, про якісь події з життя школи, вирішити командно будь-яку задачу або ж просто поділитися своїми фотографіями. До того ж світ не стоїть на місці, і ігнорувати нові комунікації просто не можна.
Чи безпечні простори мережі Інтернет?
Постає питання безпеки користувача в мережі. Навіть не зважаючи на певні вікові та регіональні обмеження сайтів, це не заважає підліткам отримувати доступ до інформації, захищеної або забороненої вищими інстанціями.
Також не можна недооцінювати емоційний вплив соціальних мереж. Нещодавно в одній із найпопулярніших соціальних мереж було проведено експеримент над більш ніж 600 тисячами користувачів, про який вони і не здогадувалися. Розробники змінили механізм стрічки новин таким чином, що люди бачили переважно позитивні пости або з негативним забарвленням.
В результаті частина користувачів, у яких у стрічці були постійно позитивні пости, залишала більш радісні і веселі повідомлення, а частина з переважно негативним контентом в їхній стрічці почала і сама залишати злі і депресивні коментарі.
У роботі, яка опублікована в журналі Journal of Social Psychology, стверджується, що перерва в користуванні соцмережами дає подвійний ефект. Відмова від “життя в інтернеті” знижує рівень гормону стресу – кортизолу.
Однак суб’єктивне самопочуття людей внаслідок такого перерви погіршується. Психологи стверджують: хоча перерва в роботі з соцмережами може бути корисною для організму, зовсім відмовлятися від них не варто.
Людина, все-таки, соціальна тварина, і обмін інформацією їй необхідний.
Висновки.
Останнім часом соціальні мережі стали великим відволіканням для учнів, які намагаються зробити домашнє завдання або сидять на парі в аудиторії.
Спираючись на численні дослідження, можна зробити висновок, що соціальне життя відволікає від виконання більш важливих справ більше, ніж телебачення або відеоігри.
Додаючи друзів, граючи в ігри, переглядаючи контент у групах, обговорюючи різні теми з іншими користувачами, можна витрачати години, які слід було б віддати на вивчення домашніх завдань.
Дізнавшись думку одногрупників, чи впливає на успішність помірна активність у соціальній мережі, я отримав відповідь – ні. Але на думку деяких, соціальні мережі змушують відволікатися і витрачати більше часу на виконання завдань.
Зокрема, при роботі на комп’ютері сильно відволікають повідомлення, що приходять на екран монітора або ж на смартфон. В результаті соціальні мережі можуть впливати на час виконання домашньої роботи або на увагу учня, що знаходиться на уроці.
Але в якійсь мірі вони не впливають на оцінки школярів або студентів.